Plastifix bestaat 70 jaar

1 april 2022

1 april 1952 – 1 april 2022.
Vandaag, 1 april 2022, bestaat Plastifix 70 jaar. Een platina jubileum! Een prachtige prestatie van een oer-Hollandse onderneming.

Na het bezoek aan een beurs waar plastic werd gepresenteerd in combinatie met hoogfrequent lassen zei Siem Kef tegen zijn zwager, die smid was: “Als jij deze machines gaat maken, dan ga ik er mee werken”. En zo geschiedde het dat Siem Kef op 1 april 1952 Plastifix oprichtte. Samen met zijn vrouw heeft hij Plastifix ontwikkeld tot één van de gespecialiseerd bedrijven in het hoogfrequent lassen van kunststoffolies in Nederland.

Je kunt het niet zo gek bedenken of Plastifix heeft het al gemaakt of maakt het.

Na het overlijden van haar ouders heeft Djoeke Broeren-Kef, met hulp van haar man Hans Broeren, het familiebedrijf voortgezet en uitgebouwd tot een niet meer uit Nederland weg te denken onderneming. Het bedrijf is geprofessionaliseerd en grotere opdrachtgevers werden gecontracteerd. Is het altijd makkelijk geweest? Nee! In de negentiger jaren ging veel productiewerk naar de lagelonenlanden en werd het weggehaald uit Nederland. Prijs ging vóór het kwaliteitsproduct van Nederlandse bodem. De omzet stagneerde snel en het heeft soms weinig gescheeld of Plastifix had niet meer bestaan. Mede door goed ondernemerschap, doorzettingsvermogen en langdurige, trouwe relaties bestaat Plastifix nog steeds. Iets waar we erg dankbaar voor zijn!

We zijn trots dat we nu, 70 jaar later, mogen werken voor gerenommeerde bedrijven uit onder andere de maritieme wereld, de landbouwindustrie, tuinders, reclamebureaus, drukkerijen, groothandels, auto-industrie, de zorg, kantoren, horeca, ziekenhuizen en overige medische industrie, uitvaartbranche, bouwbedrijven, interieur designers, architecten et cetera. En ook de consument of student, met een speciale eenmalige kleine vraag is nog steeds meer dan welkom bij ons. Elke klant, groot of klein, is en blijft koning bij Plastifix!

Gezien de leeftijd van Djoeke en haar man en de snel veranderde markt heeft Djoeke besloten dat het tijd werd om nieuwe energie binnen te halen. Door de komst van André van den Heuvel, die nu 100 % eigenaar is van Plastifix, kijken we naar de toekomst. Autonome groei, overnames en/of samenwerkingsverbanden zijn noodzakelijk om de toekomstige vraag vanuit de markt aan te kunnen. Het wordt tijd dat we naar voren treden en laten zien wat we kunnen en wat we willen. Na 70 jaar mag dat best, zolang je het maar vanuit een respectvolle benadering doet. We willen mooie producten maken voor een reële prijs. Als opdrachtgevers bij je terugkomen, dan doe je dus iets goeds. Het gaat niet om geld, we zijn oprecht blij en trots dat we hen kunnen helpen. Geld volgt en dat heb je nodig om te kunnen bestaan. Als het onze opdrachtgever goed gaat, gaat het ons ook goed. Zo werkte dat 70 jaar geleden, zo werkt dat nu en zo werkt dat in de toekomst.

We zien vaker dat Europese ondernemers ons benaderen die minder productie willen uitbesteden aan bijvoorbeeld China. Milieu, levertijden en transportkosten spelen hierbij een belangrijke rol. Maar ook de gedachte dat we elkaar de helpende hand kunnen toesteken binnen Europa hoor ik steeds vaker. Een mooie ontwikkeling waar ik blij van word.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de komende jaren een mooie ontwikkeling gaan doormaken. We gaan het gewoon doen!
Namens Djoeke, Hans én mezelf wil ik al onze trouwe medewerkers die de afgelopen 70 jaar bij ons hebben gewerkt en nu nog werken, bedanken voor hun geweldige inzet en plezier wat we met elkaar hebben gehad en hebben. Ook alle opdrachtgevers, leveranciers en adviseurs bedanken wij voor hun vertrouwen in Plastifix.
Zonder jullie was 70 jaar een bedrijf runnen niet mogelijk geweest.

Op naar de 75 jaar!

André van den Heuvel

logo-plastifix

Plastifix is een Noord-Hollandse onderneming die vanaf 1952 is uitgegroeid tot specialist in hoogfrequent lassen van kunststoffolies en stansen van kunststof platen en karton.

We produceren alleen kunststof producten waarvoor geen ander hoogwaardig alternatief is. Producten die een betere bijdrage leveren vergeleken met andere materialen. Praktisch betekent dit: we willen niet meer alles maken wat we kúnnen maken.